Etiquetes

diumenge, 11 de novembre del 2012

Organització de les empreses



L’organització de les empreses és necessària per aconseguir els fins (ànim de lucre).
Cada treballador té unes tasques assignades i es divideix tota l’empresa en departaments que s’encarreguen d’unes tasques concretes.
Existeixen dos tipus d’organització:
Formal: és l’organització planejada per l’empresa que situa a cada treballador en un lloc de treball. S’estableix l’estructura jeràrquica. Es representa mitjançant un organigrama.
Informal: és la que sorgeix de forma espontània entre els treballadors. Normalment apareixen entre treballadors del mateix nivell jeràrquic i no tant entre els directius i els treballadors.

EXEMPLES
Formal: Un treballador demana al cap de recursos humans un augment del sou.
Informal: En Joan convida a tots els seus companys a la seva festa d’aniversari.

Un departament és una àrea de l’empresa que s’encarrega d’una activitat concreta dins de l’organització de l’empresa.
Les funcions bàsiques dels departament de les empreses són: comercial, producció, financera, administrativa-comptable i recursos humans.
En la taula següent es detallen les principals funcions i departaments que es poden trobar a una empresa:

Funcions
Departaments
Activitats
Comercial
Compres
·    Anàlisi d’ofertes
·    Selecció de proveïdors
·    Selecció articles
· Elaboració comandes, albarans i factures de compres
· Actualització arxiu de proveïdors i articles
Vendes
·    Estudi de mercat
·    Estratègies venda: preus, promocions, condicions venda
·    Distribució dels productes
·    Atenció a clients
·    Albarans i factures de vendes
·    Actualització arxiu de clients
Magatzem
·    Registre, organització i control de les entrades i sortides de mercaderies
Producció
Fabricació o
Producció
·    Fabricació de béns
·    Prestació de serveis
Gabinet tècnic
·  Investigació i creació de nous materials
·    Disseny de productes
Financer
Financer i
Tresoreria
·    Cobraments i pagaments
·    Diners en les comptes bancàries
·    Financiació ( aconseguirs préstecs)
Administratiu-comptable
Administració
·    Correspondència
·    Arxiu
·    Comunicació
Comptable
·    Comptabilitat
Recursos humans
Recursos humans
·    Selecció, contractació i formació de personal
·    Nòmines i seguretat social
·    Control absentisme laboral
·    Actualització arxiu de treballadors
Jurídic legal
Serveis jurídics
·    Supervisió de tots els contractes..
· Assessoria legal (mercantil, fiscal, laboral)
Comunicació
Comunicació
·    Visites
·    Publicitat
· Relació amb els mitjans de comunicació

Recordau que totes les empreses no tenen els mateixos departaments. Si l’empresa és gran sol tenir més departaments que si l’empresa és petita.
Un organigrama és la representació gràfica de com s’organitza una entitat (empresa o organisme).
La finalitat de l’organigrama és informativa perquè permet als treballadors tenir clara quina és l’estructura organitzativa.

Activitat
Pitja aquí per realitzar les activitats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada